Mehdi Tanekar

logo1

با انجام این 4 مورد کارمندان می فهمند که برای شما ارزشمند هستند

شغلی را متصور شوید که کار شما‍ دیده نمی شود٬ به تلاش شما توجهی نمی کنند٬ و به سادگی ممکن است کسی را جایگزین شما بکنند.

قطعا محیطی نیست که شما بخواهید مدت زمان طولانی در آنجا بمانید٬ موافقید؟

 

به عنوان یک مدیر٬ این محیطی نیست که شما بخواهید ادامه اش بدهید– نه اگر بخواهید کارمندان شما به کارشان بچسبند. یکی از مهم ترین مسئولیت های شما آن است که کاری بکنید کارمندان شما واقعا احساس ارزشمند بودن بکنند. بگذارید بفهمند که بدون آنها کسب و کار شما و رک بگویم خود شما ارزش کمتری خواهید داشت!

اما چگونه می توانیم این کار را به صورت روزانه انجام دهیم٬ حتی اگر قدرت تصمیم گیری و یا موقعیت اجرایی مناسبی نداریم؟

انجام این ۴ کار ساده می تواند کمک کند نتایج خوبی بگیریم.

  1. مکالمات روزانه خود را آگاهانه انجام دهید.

کارمندان اغلب معتقدند در محیط کار هر کسی قابل جایگزینی است. مهمترین چیزی که به واسطه آن کارمند احساس ارزشمند بودن واقعی می کند آنست که احساس کند کاری را دارد انجام می دهد که کسی غیر از او نمی تواند آن را به انجام برساند.

برای اثر بخشی این امر٬ فکر کنید چگونه می توانید مکالمات روزانه تان را بر این اساس تنظیم نمایید. برای مثال زمانی که کاری را به کسی محول می کنید٬ به جای اینکه بگویید این کار جدیدی است که باید انجام بدهی٬ بگویید فعالیت هفته قبلی که انجام دادید بسیار خوب و مفید بود و مطمئنم کسی جز شما نمی تواند به این خوبی این کار را به انجام برساند.

یا زمانی که شروع می کنید به دادن کارهای چالشی تر به آنها٬ به وضوح تصدیق کنید که چه کاری دارید انجام می دهید و چرا: “شما در جلسه هفته گذشته ارائه پررنگی را به نمایش گذاشتید٬ پس من فکر می کنم به خوبی بتوانید مدیریت ارائه به مشتریان بزرگ ما را به عهده بگیرید.” هر چقدر بیشتر مشارکت های کارمندان را در کارهای تیمی تشخیص داده و به اصطلاح کارمندان ببینید٬ آنها بیشتر احساس می کنند که قابل جایگزینی نیستند!

  1. به آنها نشان دهید که دیگران نیز به آنها نیاز دارند.

مادامی که توجه و به رسمیت شناختن یک کارمند می تواند مهم و انگیزه بخش باشد، همچنان زمانی که همیشه توسط مدیر انجام شود، می تواند به یک کار تکراری و روتین تبدیل شود.

من هرگز منکر این نیستم که به ازای هر کار خوبی که یک کارمند انجام می دهد، باید تشویق شود. اما فراموش نکنید که تقدیری که از طرف دیگران صورت پذیرد، می تواند بسیار جالب توجه باشد و به تیمتان نشان می دهد که این تنها شما نیستید که از آنها تقدیر می نمایید، بلکه مشتریان، همکاران و دیگر مدیران نیز قدردان آنها هستند.

زمانیکه یک مشتری به شما میگوید که فلان کارمند کاری را به خوبی برایش انجام داده و یا برخورد خوبی داشته است، و یا زمانی که یکی از کارمندان اذعان می کند که فلان کارمند در انجام کار با او همکاری کرده و مفید بوده است، این ها را به اشتراک بگذارید. به اشتراک گذاشتن چنین چیزی می تواند به صورت تشکر مستقیم از کارمند و یا اعلام این موضوع در جلسات و حتی سایت داخلی شرکت باشد. اینگونه است که کارمند شما متوجه می شود کاری که در حال انجام آن است مهم بوده و دیده می شود.

  1. آنها را به چالش بکشید

هر کاری که مسئولیت های کمتری در بر داشته باشد فریبنده تر است. اما مهم و لازم است که تعادلی بین کارهای معمولی و روتین با کارهای چالشی ایجاد نماییم. زمانی که شما به کارمندان فقط کارهای معمولی و یا کارهایی که کمتر از توانایی و تخصص او هست را ارجاع می دهید، نشان میدهد که اختصاصا به توانایی ها و استعداد های او نیازی ندارید (باور کنید هر کسی توانایی درج و ثبت اطلاعات در اکسل را دارد!).

از سوی دیگر وقتی که شما به کارمندان کارهای چالشی می سپارید، و در واقع به او اعتماد می کنید تا خودی نشان دهد، آنچه شما بیانگر آن هستید آن است که:”من می دانم شما توانایی انجام این کار را دارید و من به شما برای انجام کارهای عالی اعتماد دارم”.

بنابراین، مهم است که همیشه راه های جدیدی را برای به چالش کشیدن کارمندان پیدا کنید– چه این چالش، تعریف پروژه جدید بر اساس تخصص و استعداد او باشد، و یا تشخیص دهیم هر شخص چه کاری را بهتر انجام میدهد و آن نوع کار را به او محول کنیم. و همچنین با دقت انتخاب کنید که چه کسی کارمندان تازه استخدام شده را آموزش دهد. دادن اینچنین کاری به یک کارمند نشان می دهد نه تنها شما از کارهای روزانه آن کارمند رضایت دارید، بلکه انتظار دارید کارمندان جدید از لحاظ عادت ها، مهارت ها و استعداد ها شبیه به او شوند!

  1. آنها را به شکل یک شخص ببینید نه یک کارمند!

برای تقویت روحیه تیم، خوب است که کارهایی را برای همه آنها انجام دهید–مانند گرفتن غذا برای آنها و یا پذیرایی کردن آنها با دونات. اما اگر می خواهید از یک نفر اختصاصا قدردانی کنید، این قدردانی به خوبی در این نوع تقدیر و جشن های گروهی گم می شود. در این شرایط مدیر فروش شما و کارمند تازه وارد هر دو به یک شکل مورد توجه قرار خواهند گرفت. حدس بزنید کارمند درجه یک شما چه احساسی خواهد داشت؟!

برای آنکه یک کارمند مشخص به درستی تقدیر شود، بهتر است که آنها را به صورت اختصاصی و بر اساس دستاوردهایشان تقدیر نماییم–با چیزی که بقیه تیم در آن مورد مشمول تقدیر نشوند. به عنوان مثال اگر یکی از کارمندانتان پروژه جذب کار آموز را به خوبی انجام داده است، یک روز به او برای شرکت در مثلا یک سمینار مرتبط با کارش مرخصی بدهید و یا او را از طرف خود به یک همایش بفرستید. شاید ساده به نظر برسد اما حرکات ساده گاهی نتایج بزرگی خواهند داشت: مثلا اگر کارمند شما کار مهمی را در هفته قبل انجام داده است، او را به کناری بکشید و به او یک یا دوساعت استراحت کاری به عنوان جایزه بدهید!

البته که شما قصد اذیت و ناراحت کردم بقیه افراد تیم را ندارید، و قطعا قصد ایجاد نور چشمی ندارید. اما خیلی مهم است که حواستان جمع باشد و موقعیت های مختلف را زیر ذره بین قرارداده و ترتیبی بدهید که همه اعضای تیم در مراحل مختلفی تشویق شوند. اما فراموش نکنید تقدیر اختصاصی از کارمندان برای دستاوردهای خاص آنها به وضوع نشان می دهد که آنها به شما و کسب و کارتان ارزش افزوده اند!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *