Mehdi Tanekar

logo1

توسعه روابط با افراد موفق و شبکه سازی

بلاگ مهدی تنه کار

شبیه به کسی که می خواهید به کسب و کار شما بپیوندد، باشید.

 

افراد زیادی پیشنهاد می دهند که شبکه سازی خود را بهتر کنیم. اما چیزی که معمولا در این میان به آن پرداخته نمی شود اینست که: شبکه سازی شامل تعامل با دیگران است، مهم است که از خود بپرسیم از منظر یک انسان عادی و متعادل چه چیزی برای عالی بودن مهم است. اگر می خواهیم چنان تاثیرگذار باشیم که به واسطه آن بتوانیم روابط شخصی قدرتمندی داشته باشیم، لازم است که انتظارات افراد را شناسایی کرده و رفتار خویش را با این انتظارات هماهنگ نماییم.

با توجه به نظر سنجی به دست آمده  از 3400 فعال کسب و کار در سراسر جهان، 20 خصوصیت که افراد تاثیر گذار در شبکه سازی و توسعه روابط باید دارا باشند را لیست کرده و 7 خصوصیت مهم بالای لیست را در اینجا مرور می کنیم.

  • شنونده خوبی باشیم

بالاترین مورد در لیست ما این است که شنونده خوبی باشیم. موفقیت ما در توسعه روابط در گرو آنست که چقدر خوب گوش فرا میدهیم و یاد می گیریم. هر چه سریعتر شما و طرف مقابل دریابید که چه چیز هایی باید در مورد یکدیگر بدانید، سریعتر می توانید با هم ارتباط با ارزشی برقرار کنید.

ما دو گوش داریم و یک دهان، لذا بهتر است از|آنها به همین نسبت استفاده نماییم. زمانی که درگیر یک مکالمه می شویم، با گوش سپردن به نیاز ها و نگرانی های طرف مقابل، فرصت های خوبی برای کمک به او میتوانیم بیابیم. در بسیاری از موارد، توسعه ارتباطات به مانند وصل کرد نقاط برای یافتن شکل نهایی است، گوش کردن به ما این توانایی را می دهد تا به شخص برای پیدا کردن ارتباطاتی که به دنبال آن است، کمک کنیم.

  • نگرش مثبت ایجاد کنیم

نگرش شما، و نحوه برخوردتان با مسائل اولین چیزی است که افراد از شما می بینند. اگر نگرش شما به مسائل همیشه منفی باشد دیگران شما را دوست نخواهند داشت و به سوی شما باز نخواهند داشت و در مقابل، داشتن نگرش و روحیه مثبت باعث می شود افراد بخواهند با شما همکاری کرده و به شما وابسته می شوند. به همین دلیل است که متخصصین بزرگ و مثبت کسب و کار ها مانند آهنربا هستند. مردم همیشه میخواهند دور و بر آنها باشند و دوستان و خانواده خود را نیز به آنها معرفی می کنند.

  • با دیگران همکاری و کمک کنیم

تا زمانی که مردم ندانند شما چقدر به دیگران اهمیت می دهید، برایشان مهم نخواهد بود که شما چقدر دانش دارید. کمک به دیگران نقطه تجلی اهمیت دادن است و آنها این را در عمل می بینند. مردم معتقدند باید با کسانی ارتباط داشته باشند که نگرشی کمک کننده داشته باشند. کمک کردن به دیگران راه های متنوعی دارد، مثلا می تواند از ارسال یک ایمیل حاوی مطلب مرتبطی برای معرفی یک شخص یا مجموعه برای حل مشکل اخیر آنها گرفته تا کمک به آنها با یک چالش خاص باشد.

مردم نمی خواهند با کسی که تنها به فکر خودش است ارتباط برقرار کنند. تمایل به همکاری و کمک به دیگران برای ایجاد اعتماد ضروری بوده و منجر به ساخت روابط قدرتمندی می گردد.

  • با صداقت و معتبر باشیم

هر چقدر که به دیگران کمک کنیم، قدردان باشیم و گوش شنوا داشته باشیم، اگر صادقانه مجذوب و دوست دارشان نباشیم آنها خواهند فهمید! افرادی که روابط موفقی داشته اند در هر شرایطی صداقت خود را حفظ کرده اند. اینکه افراد به شما توجه می کنند کاملا به اعتبار شما بر می گردد. گاهی همه ما افرادی را که در ظاهر خوب به نظر رسیده اما صداقت و حسن نیت ندارند  را دیده ایم. تظاهر کردن پایدار نیست.

  • پیگیر باشیم

اگر از شخص موفقی شانس برقرای ارتباط به ما داده شد و هرگز پیگیر این رابطه نبودیم، بدانیم که آن فرد وقتش را با شما تلف نکرده و  به زودی رابطه ای وجود نخواهد داشت. مهم نیست که پیگیری رابطه از طرف شما یک تماس، دادن اطلاعات خاصی و یا ارجاع یک مشتری مرتبط به آن شخص باشد. در زمینه برقراری روابط، شانس شما به پیگیر بودنتان بستگی دارد. کاری که بسیاری از افراد انجام نمی دهند!

  • قابل اعتماد بودن را اثبات کنیم

بدانیم: مهم نیست یک فرد چقدر موفق باشد، اگر قابل اعتماد نباشد، با او کار نخواهیم کرد! وقتی کسی را به دیگری برای انجام کاری معرفی می کنیم، اعتبار خود را گرو گذاشته ایم. لازم است که شما بتوانید به شریک کاری خود اعتماد کنید و در مقابل او هم به شما اعتماد داشته باشد. هرگز کسی فردی را برای انجام کار به شخصی که قابل اعتماد نیست معرفی نخواهد کرد.

  • در دسترس باشید

افراد ممکن است کارهایی که کرده اید و حرف هایی که زده اید را فراموش کنند، اما هرگز احساسی را که به آنها داده اید را فراموش نخواهند کرد. توسعه موثر روابط با در دسترس بودن شروع می شود. با وجود اینکه این مورد در پایان لیست شده است، اما مکمل سایر موارد خواهد بود.

دانستن خصوصیات فوق مهم است، اما از آن مهمتر دانستن چگونگی تبدیل شدن به شخصی با این خصوصیات است. ببینیم کدام یک در ما وجود دارد و آن را پرورش دهیم. و ببینیم در کدام مورد ضعیف هستیم و خود را در معرض افرادی قراردهیم که به رشد این موارد کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *