Mehdi Tanekar

logo1

نحوه صحیح اخراج کارمند

نحوه اخراج کارمند

هیچ جذابیتی در فرآیند اخراج کارمندان وجود ندارد، چه شما فردی باشید که اخراج می کند چه آن که اخراج می شود.

کریستی حجز مربی رهبری و نویسنده کتاب قدرت حضور می گوید: “هیچ کس دوست ندارد کارمندش را اخراج کند، هر چقدر هم که موفق و سطح بالا باشد”

اما خداحافظی با یک کارمند بدیهی و بخشی از سیستم کسب و کار است.

همانگونه که اخراج یک کارمند مسائل قانونی خاص خود را برای چگونگی انجام این کار دارد، کارشناسان معتقدند که برای دادن خبر اخراج بهتر است از یک سری اصولا عملی و احساسی نیز پیروی کنیم.

 

آنها را سورپرایز نکنید

اگر یک کارمند به دلیل عملکرد ضعیف اخراج شود جای تعجب ندارد. کارشناسان توصیه می کنند به صورت مرتب عملکرد کارکنان را بررسی نمایید تا بتوانید هر جا که ضعفی وجود دارد برطرف کنید. این کار لزوما نیاز نیست به صورت رسمی انجام شود، اما اجازه می دهد کارمندان روز به روز بهتر شوند.

برخی شرایط قانونی وجود دارد که شما هر زمان بخواهید می توانید کارمند را اخراج کنید، اما قطعا این کار عملکرد مناسبی برای یک سازمان به حساب نمی آید.

شاید شما به صورت قانونی بتوانید این کار را انجام دهید، اما در خیلی از موارد، اخراج یک کارمند بدون داشتن دلیل -بخصوص اگر دلیل آن کارایی ضعیف باشد و شما نه بازخوردی گرفته باشید و برایش کاری انجام داده باشید- راه خوبی برای مدیریت یک کسب و کار نیست.

اگر اخراج کارمند به دلیل تغییرات کسب و کار شماست، تا جایی که ممکن است او را از این موضوع آگاه سازید.

گاهی شرایط شرکت از جمله تعدیل نیرو به خاطر شرایط اقتصادی و یا حتی برای رشد شرکت ایجاب می کند که کارمندی اخراج شود. مهم آنست که تصمیم بگیریم چگونه به بهترین نحو ممکن با کارمند خداحافظی کنیم.

دوستانه و رو در رو انجامش دهید

اخراج یک کارمند همیشه ناراحت کننده است و باید شخصا صورت پذیرد. نه با تلفن، ایمیل و یا پیامک و امثال آن.

زمانی که شخص روبروی ما نشسته اطلاعات بیشتری می توانیم از او دریافت نماییم. می توان زبان بدن را مشاهده کرد، انرژی حاکم بر فضا را درک کرد و در نتیجه عملکرد بهتری داشت. رور در رو صحبت کردن حسن نیت شما را نشان می دهد.

و بهتر است مدیر مستقیم این خبر را به کارمند بدهد و نه کارمند دیگر. زمانی که مدیر با شما صحبت می کند شما احساس صمیمیت و مراقبت بیشتری دریافت میکنید و نشان می دهد که شما برای او مهم هستید. کارشناسان همچنین معتقدند که بهتر است شخص دیگری نیز در اتاق باشد. مثلا یکی از افراد منابع انسانی شرکت. چرا که هم می تواند به عنوان شاهد ماجرا باشد هم اگر عکس العمل نا خواسته ای پیش آمد بتواند اطلاعاتی را ارائه دهد و کمک کننده باشد.

 

مختصر و مفید باشد

الان دیگر زمان شاخ و برگ دادن به حرف هایمان نیست. نوع حرف زدن شما و نحوه آگاه سازی کارمندی که قرار است برود خیلی مهم است. مطمئن شوید که چرا دارید اقدام به اخراج او می کنید. مثال های دقیق بزنید و اسناد درست ارائه دهید. این مدارک می تواند شامل گزارش های عملکرد ناصحیح کارمند و یا مدارک قانونی و فنی باشد. در مورد اخراج کردن و مسیر پیش رو محکم و شفاف باشید. در این شرایط نیازی به یک بحث طولانی مدت نیست. موضوعی است که پیش آمده و بحث سازنده ای برای آینده در آن وجود نخواهد داشت.

برای احساساتی شدن آمده باشید، اما آن را کنترل کنید.

برخی کارمندان با این خبر کنار می آیند. اما برخی از آنها ممکن است ناراحت، احساساتی و یا حتی عصبانی شوند. با آنها همدلی کنید. و مراقب باشید درگیری فیزیکی به وجود نیاید.

توصیه می شود از کلمات تند و تیز و همچنین رفتار احساسی پرهیز کنید. ممکن است شما از عملکرد ناموفق آنها ناراحت باشید. اما این به این معنی نیست که هیچ کار خوبی انجام نشده است. فقط کافیست بگویید این تصمیمی است که گرفته شده و برای شما آرزوی موفقیت می کنیم.

آنها را یکباره اخراج نکنید

کسانی را که به خاطر عملکرد ضعیف با آنها خداحافظی می کنیم تا حد ممکن باید کمک کنیم. مثلا می توانیم تا زمانی که کارمند شغل مناسبی پیدا کند او را در مجموعه نگاه داریم. و یا کاری می کنند که اخراج آنها یکباره نبوده و در مرور زمان اتفاق بیافتد.

با آنها صادق باشید

اگر موجی از اخراج ها در راهند، کارمندان را در بی خبری قرار ندهید و سریع عمل کنید.

همه اخراج ها را همزمان انجام دهید. کار را همان لحظه اول انجام دهید. نگذارید شرایط زجر آور و طولانی شود. بدترین کاری که یک مدیر می تواند انجام دهد آن است که زمانی که از او سوال می شود که آیا تعدیلی در راه است بگوید هنوز مشخص نیست!

هر زمان که اخراجی را انجام می دهید با کارمندان باقیمانده شفاف باشید و به آنها احساس امنیت دهید.

اگر کارمندان دیگر ندانند چه اتفاقی در حال وقوع است و تنها راه دستیابی آنها به اخبار، شایعات باشد، ویرانگر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *