Mehdi Tanekar

logo1

چگونه بدون رنجاندن دیگران به مکالمه پایان دهیم

پایان خوش مکالمه

میخواهید یک مکالمه را سریع جمع و جور کنید؟ وقت کافی برای ابراز ادب و احترام دارید؟ در هر حالت راهنمای کوتاهی در این مقاله برای پایان دادن موثر به مکالمه ارائه می شود.

 

همیشه این سوال وجود دارد که در ارتباطات، بهترین راه برای پایان دادن به مکالمه چیست؟ صادقانه بگویم که پاسخ به این سوال بسیار ساده است. در اینجا مقاله صحبت کوتاهی در این مورد برای آنها دارم که میخواهند به مسائل ژرف بیاندیشند.

  1. چیزی شبیه به این بگویید: “از ملاقات و هم صحبتی با شما خیلی لذت بردم، میتونم کارت ویزیت شما رو داشته باشم. ممنون.” همینه! نه استرسی داشته باشید نه دلهره ای! عذرخواهی نکنید چرا که لزومی ندارد و مهمتر اینکه هرگز نگویید کسی منتظر من است و یا الان باید با شخص دیگری صحبت کنم. به سادگی تشکر کرده و بروید.
  2. مکالمه را در قالبی که دوست دارید شکل دهید و به آن قسمتی از مکالمه که علاقه بیشتری دارید تمرکز کنید و در نهایت مرحله 1# را انجام دهید
  3. اگر در حین مکالمه متوجه شدید که لازم است آنها را به شخص و یا اشخاص دیگری معرفی کنید، به آنها قول این کار را دهید. و اگر آن شخص در جمع حاضر است این کار را همانجا انجام دهید. در امر شبکه سازی، مرتبط کننده افراد باشید. این کار بسیار مفید و خوب است.
  4. از آنها دعوت کنید شما را در رویداد هایی که معمولا شرکت می کنید همراهی کنند. آنها ممکن است شرکت کرده و این شانس را ایجاد می کنید که آنها با اشخاص دیگری ارتباط برقرار کرده و در نتیجه شما هم دوباره آنها را ملاقات کرده و هم شبکه ارتباطات خود را توسعه دهید. 

درباره پایان دادن به مکالمه نکات زیادی وجود دارد که الزاما همه آنها مفید نبوده و توصیه نمی شوند. تنها کافیست به موضوع ساده بنگریم و همچنین در این مورد صداقت خود را حفظ کنیم. چند نمونه از جملاتی که برای پایان دادن مکالمه توصیه نمی شوند عبارتند از:

  • من باید راس ساعت 8 خونه باشم چون قول دادم امشب شام رو با خانواده باشم.
  • از ملاقات با شما خوشحال شدم، ببخشید ولی همین الان باید برم دستشویی!
  • من امروز باید پروژه فلان رو تموم کنم و الان لازمه که با سرعت خودمو به محل کارم برسونم.

 

البته گفتن موارد بالا بهتر از دروغ گفتن است. اگر لازم است کاری انجام دهید صادقانه به آنها بگویید، هرچند باز هم تاکید من بر روی پایان دادن مکالمه به روش 1# است.

 

هرگز از دروغ و کلک و مثلا تماس های غیر واقعی برای رفتن و ترک مکالمه یا محل استفاده نکنید چرا که ممکن است دست شما رو شده و به ارتباطات خود صدمه بزنید. مودب، صادق و در عین حال رک باشید.

بدانیم: خیلی سخت نگیرید. دوستانه و مودب برخورد کنید. هرگز بهانه ای نیاورید و با متانت ادامه دهید. مهم تر از این موضوع آن است که چگونه بعدا این رابطه را پیگیری و حفظ کنید. در مورد پیگیری رابطه در شبکه سازی مواردی را در مقاله توسعه روابط با افراد موفق و شبکه سازی ذکر کرده ام و پیشنهاد می دهم مطالعه کنید.

 

چیزی شبیه به این بگویید: “از ملاقات و هم صحبتی با شما خیلی لذت بردم، میتونم کارت ویزیت شما رو داشته باشم. ممنون.” همینه! نه استرسی داشته باشید نه دلهره ای! عذرخواهی نکنید چرا که لزومی ندارد و مهمتر اینکه هرگز نگویید کسی منتظر من است و یا الان باید با شخص دیگری صحبت کنم. به سادگی تشکر کرده و بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *