Mehdi Tanekar

logo1

5 نوع کارمند تنبل و طریقه مدیریت کردن آن ها

اگر شما یک کارآفرین هستید و در خدمت کسب و کاری هستید  که در حال رشد است٬ خواه ناخواه مجبور به استخدام افراد خواهید بود. در حالت ایده آل آن ها بخشی از حجم کاری شما را کاهش می دهند٬ تا شما بتوانید به جلسات با کارمندان و رشد شرکت بپردازید.

متاسفانه همیشه مسائل آنگونه که برنامه ریزی کرده ایم پیش نمی روند. کارمندی که قول های فراوانی را در زمان مصاحبه و یا در جریان دوره آزمایشی و تمرینی داده است٬ به سادگی می تواند به شخصی کاملا متفاوت تبدیل شود. کسی که تنبل از به صورت فاجعه باری یک کارمند بد محسوب می شود. معمولا انگیزه دادن به کسی که نمیخواهد کار را انجام دهد غیر ممکن است٬ و برای مدیر کسب و کار چاره ای جز اخراج نمی گذارد. بیایید به ۵ نوع کارمند تنبل که ممکن است به کسب و کار شما صدمه بزنند بپردازیم:

  1. جن و بسم الله

کارمندی که بدون توضیح خاصی در زمان هایی ناگهان ناپدید می شود! ممکن است دو ساعت برای ناهار و یا یک صبحانه طولانی از دسترس خارج می شود. کسی که احتمالا در خلال انجام یک پروژه مهم تماس می گیرد و می گوید مریض ده و نمی تواند بیاید. و یا در ابتدای روزی که جلسه مهمی دارید با تاخیر می رسد. از این رفتارها که بگذریم٬ کارمندی که در این گروه است٬ همیشه کارایی شما را پایین آورده و باعث افت دیگر کارمندان نیز می شود.

 

چگونه با آنها برخورد کنیم: این نوع کارمندان از جمله کسانی هستند که نظم دادن به آنها بسیار کار دشواری است چرا که معمولا خطا های آنها در جایی اتفاق می افتد که قوانین به خوبی تعریف نشده اند. برای آنها زمان های دقیق و انتظارات خود را به وضوح مشخص کرده و سخت پیگیر اجرای آن باشید.

 

  1. کارمند قربانی

این نوع کارمند به مثابه دانش آموزی است که می گوید در بین راه آمدن به مدرسه گرگ تکالیف مرا خورد! همیشه صد ها بهانه برای این نوع کارمندان برای تاخیر کردن وجود دارد و آنها همیشه قربانی اتفاقات هستند! از پنچر شدن در راه گرفته تا بیماری بچه ها و افتادن از پله های خانه، یک قربانی هرگز ترسی از سر هم کردن بهانه برای شانه خالی کردن از کار و مسئولیت ندارد. یک قربانی ممکن است گاهی یک موقعیت شغلی را ماه ها اشغال کند و برای آنکه حقوق خود را دریافت کند گاه و بیگاه  نشان دهد که کارها طبق روال انجام می شوند.

 

چگونه با آنها برخورد کنیم: این نوع رفتار را در لحظه یادداشت و ثبت کنید و هرگز این کار را متوقف نکنید. مشکل پنچر شدن ماشین یا مریض شدن برای یک یا دو بار قابل قبول است با این حال یادداشت و ثبت نمایید. تا زمانی که 5 یا 7 بار بهانه آوردند صبر کنید و مطمئن شوید همه آنها را یادداشت کرده اید. در این زمان الگوی رفتاری او کاملا مشخص می شود و قبل از ادامه این رفتار وارد عمل شوید (اگر فکر می کنید قابل اصلاح است تلاشتان را بکنید و در غیر این صورت با قربانی خداحافظی کنید).

  1. کارمند لحظه آخری!

همه ما به گناه “کار امروز را به فردا” موکول کردن آلوده ایم! اما یک کارمند لحظه آخری این کار را به یک هنر تبدیل می کند. اگر پروژه بزرگی دارید، بدانید که این شخص تا دقیقه آخر صبر می کند و سپس کار محول شده را انجام می دهد و همه اعضای تیم را نگران و مضطرب می کند. در مورد فعالیت های روزانه، کار ها را به روز های بعد موکول کرده و به کار های نه چندان مهم و ضروری می پردازد. این نوع کارمند استرس غیر ضروری به بقیه افراد تحمیل کرده و به آماده شدن پروژه در زمان مقرر صدمه خواهد زد.

 

چگونه با آنها برخورد کنیم: در مواردی که کارمند لحظه آخری مشکل دارد، برنامه ریزی سختگیرانه ای انجام دهید. به صورت متوالی برنامه های دقیق زمانی و جلسات کوتاه بررسی آن ها را در نظر بگیرید. این کار آنها را مجبور می کند پیشرفت کرده و بدانند که باید پاسخگو باشند. حتی پیشنهاد می کنم به صورت روزانه کار ها را با آنها بررسی کنید تا بتوانید کنترل کاملی بر روند انجام پروژه ها داشته باشید.

 

  1. پاسور تیم!

این نوع کارمند در درجه اول بسیار نوع جذابی از یک کارمند است چرا که تلاش بسیار زیادی برای از زیرکار در رفتن می کند! او بدون داشتن موقعیت شغلی مبنی بر نظارت یا مدیریت دیگر افراد در مجموعه، دائما کار های خود را به دیگران محول می کند. معمولا این نوع افراد بسیار حرفه ای هستند. یک کارمند پاسور می تواند روحیه تیم را به خوبی کاهش داده و به شهرت شما صدمه بزند، به خصوص زمانی که این فرد شروع به واگذاری برخی از کارها حتی به مشتریان شما کند!

 

چگونه با آنها برخورد کنیم: پاسور ها را به طور منظم زیر نظر داشته باشید و حجم کاری آنها را بررسی کنید(از گرفتار شدن به مدیریت جزئیات پرهیز کنید). کار را برای آنها به صورت دقیق مشخص کنید و بگویید:” من فقط از تو میخواهم این کار را انجام بدهی و نه هیچ کس دیگر!”. زمانی که از این امر سرپیچی کردند آنها را خواسته و موضوع را برایشان روشن کنید.

  1. کارمند مشکل ساز

احتمالا کارمند مشکل ساز خطرناک ترین نوع یک کارمند تنبل است، چرا که نه تنها کار ها را به خوبی انجام نمی دهد بلکه همیشه در حال نمایش تحریک کننده در محیط کار برای دیگر افراد نیز هست. این افراد را اغلب می بینید که در کنار میز دیگر کارمندان ظاهر شده و در حال پچ پچ کردن و سخن چینی دیگران هستند. اگر برای شرکت دادن کارمندان در مباحث بیخود خود در محیط شرکت راحت نباشند، ممکن است این نوع گفتگو ها و سخن چینی ها را به صورت آنلاین و با چت کردن ادامه بدهند. کارمند مشکل ساز مانع بهره وری دیگر کارمندان در محیط کار شده و حتی کسب و کار شما را در معرض خطر افشای اطلاعات محرمانه آن قرار می دهند.

 

چگونه با آنها برخورد کنیم: همکاری با این نوع کارمند بسیار سخت است، چرا که در ظاهر آنها از هیچ قانونی تخطی نمی کنند و در عین حال به محیط کار صدمه می زنند! تصور کنید که ارتباطتان را با آنها نزدیک تر کرده و رفتار بهتری با آنها داشته باشید. این یک قانون قدیمی است که می گوید: “دوستان را به خود نزدیک و دشمان را نزدیک تر از آنها نگه دارید!” با کارمند مشکل ساز ارتباط برقرار کنید تا بفهمید مشکل اصلی آنها در واقع چیست. به آنها نزدیک شوید تا احساس بهتری داشته باشند. اگر این کار ها را کردید و مشکل رفع نشد و این موضوع خسته کننده شد، به خداحافظی با آنها فکر کنید!

 

کارآفرینان زمانی را برای از دست دادن در محیط کار ندارند. هنگامی که یک کارمند رفتارهای تفرقه انگیز می کند و یا از بار مسئولیت و کار شانه خالی می کند، کارآفرینان باید به موضوع به چشم یک مشکل نگریسته و برای آن راه حل پیدا کنند. در برخی موارد، صحبت کردن با یک کارمند می تواند گره گشا باشد اما نه خیلی اوقات. تنها راه حل آنست که یک کارمند با کارایی بالا را جایگزین کارمند تنبل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *